Informujemy, iż można już składać wnioski o dodatek dla gospodarstw domowych ogrzewających domy takimi paliwami jak: pelet lub inny rodzaj biomasy,drewno kawałkowe, skroplony gaz LPG (nie dotyczy gazu sieciowego), olej opałowy. Ministerstwo Klimatu i Środowiska wydało rozporządzenie określające wzory wniosków.
W zaproponowanym rozwiązaniu nie ma kryteriów dochodowych. Warunkiem otrzymania dodatku będzie wpis lub zgłoszenie źródła ogrzewania do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków.
Dodatek dla gospodarstw domowych przysługuje osobie w gospodarstwie domowym, w przypadku gdy głównym źródłem ciepła gospodarstwa domowego jest:
- Kocioł na paliwo stałe, kominek, koza, ogrzewacz powietrza, trzon kuchenny, piecokuchnia albo piec kaflowy na paliwo stałe, zasilane peletem drzewnym, drewnem kawałkowym lub innym rodzajem biomasy, albo
- Kocioł gazowy zasilany skroplonym gazem LPG, albo
- Kocioł olejowy
– zgłoszone lub wpisane do centralnej ewidencji emisyjności budynków, o której mowa w art. 27a ust. 1 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (Dz. U. z 2022 r. poz. 438, 1561, 1576 i 1967), do dnia 11 sierpnia 2022 r., albo po tym dniu – w przypadku głównych źródeł ogrzewania zgłoszonych lub wpisanych po raz pierwszy do centralnej ewidencji emisyjności budynków, o których mowa w art. 27g ust. 1 tej ustawy.
Dodatki wypłacane są na podstawie ustawy o szczególnych rozwiązaniach w zakresie niektórych źródeł ciepła w związku z sytuacją na rynku paliw. Jednorazowe dodatki dla gospodarstw domowych wynoszą 3 tys. zł w przypadku, gdy głównym źródłem ciepła jest kocioł na pellet drzewny lub inny rodzaj biomasy, z wyłączeniem drewna kawałkowego, na olej opałowy – 2 tys. zł. W przypadku głównego źródła ciepła na drewno kawałkowe dodatek wynosi 1 tys. zł, dla ogrzewania na LPG wynosi 500 zł.
W przypadku gdy wniosek o wypłatę dodatku dla gospodarstw domowych złożono dla więcej niż jednego gospodarstwa domowego mających ten sam adres miejsca zamieszkania, to dodatek ten jest przyznawany wnioskodawcy, który złożył wniosek jako pierwszy. Pozostałe wnioski pozostawia się bez rozpoznania
Wnioski o wypłatę dodatku będzie można składać do 30 listopada 2022 r.
Co jest konieczne, by wypełnić wniosek o dodatek ?
- Formularz jest prosty. Na początku wpisujemy informację do kogo kierujemy wniosek.
- Następnie osoba składająca wniosek powinna wpisać swoje dane, w tym imię i nazwisko, PESEL oraz adres zamieszkania.
- Jeżeli w skład gospodarstwa domowego wchodzą też inne osoby, w kolejnej rubryce wpisujemy ich dane osobowe z numerem PESEL i adresem zamieszkania.
- Następnie w formularzu zaznaczamy jedno, główne źródło ogrzewania, np. kocioł na paliwo stałe, koza czy piec kaflowy. Pamiętajmy – wskazane przez nas źródło ogrzewania powinno być wcześniej wpisane do lub zgłoszone do centralnej ewidencji emisyjności budynków. Będzie to weryfikowane przez gminę na etapie rozpatrywania wniosku.
- Na koniec podpisujemy oświadczenie o tym, że podane w formularzu dane są prawdziwe.
- Od dnia złożenia prawidłowo wypełnionego wniosku gmina będzie miała 30 dni na wypłatę dodatku
W Gminie Chełmiec realizacją dodatków zajmuje się Wydział Świadczeń Wychowawczych Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej – ul. Marcinkowicka 25, 33-395 Chełmiec
Wszelkich informacji na temat programu udzielają pracownicy Wydziału pod numerami telefonów:
(018) 548-02-15, (018) 548-02-16, kom. 696-049-215
lub osobiście pod adresem Chełmiec ul. Marcinkowicka 25, 33-395 Chełmiec w godzinach pracy tj. od 7:30 do 15:30