Osnowa Petycji:
Sekcja odrębna §1) Wnosimy rozważenie zainicjowania procedury sanacji przedmiotowego obszaru w Jednostce i pozyskania z rynku „raportu dobrych praktyk” traktującego o zaistniałych kazusach (incydentach związanych z cyberbezpieczeństwem) które pozwolą na unikanie błędów jakie występują notorycznie w większości JST.
Materiał taki w założeniach miałby być przeznaczony dla Kierownictwa Jednostki powinien służyć jako krótka informacja zwracająca percepcję – na najczęściej występujące i powtarzające się błędy w JST, jakich można łatwo uniknąć posiadając świadomość o ich metodologii okolicznościach ich zaistnienia w innych JST. Notabene najczęściej – nie są o problemy związane ze złamaniem zabezpieczeń sprzętowych, czy stricte proceduralnych związanych ad exemplum z normą PN 27001.
Jak wynika ze szczegółowych odpowiedzi udzielanych nam przez Decydentów w trybie ustawy o dostępie do inf. pub. – najczęstsze błędy związane są z bazowaniem przez cyberprzestępców i cyberterrorystów na płaszczyźnie behawioralnej, socjotechniki i inżynierii społecznej. Resumując – naszą idee fixe jest udostępnianie szczegółowej wiedzy o tych konkretnych kazusach, przyczynach ich powstania, etc
Notabene informacje medialne lub informacje powtarzane na szkoleniach – dot. głośnych kompromitacji ad exemplum: Piekary Śląskie, Konstancin, Nowiny, Rząśnia, etc bardzo znacznie różnią się od szczegółowych informacji uzyskiwanych z JST w trybie ustawy o dostępie do informacji publicznej (t.j. D z. U. 2022 poz. 902 ) czy w trybie skargowym związanym z art. 229 Ustawy Kodeks Postępowania Administracyjnego ( t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 256, 695)
Aby zachować zasady uczciwej konkurencji oraz jawności i transparentności wnosimy o opublikowanie niniejszej petycji wraz z załącznikami w BIP.
Uzasadnienie petycji:
Ataki z 2025 r. – na Gminy i na system rejestrów państwowych (w tym system PIT) etc – świadczą o tym, że nawet najlepiej chronione systemy (zrealizowane w przetargach za miliony złotych) nie są bezpieczne i widać, że celem ataku hakerów jest utrudnianie życia obywatelom, ośmieszanie Decydentów w samorządach, i dezinformacja – jak miało to miejsce w przypadku ataku na PAP lub dezinformacji w Mieście Tychy
A ataki na takie Urzędy gmin jak Werbkowice, Tuczna czy Nowa Sarzyna – ze względu na złożone umiejętności atakujących – mnożna nazwać jedynie mianem cyberterroryzmu tylko przypadek sprawił, że dotyczyły akurat wzmiankowanych Urzędów – a nie innych.
Afery i cyberataki jakie miały miejsce na instytucje samorządowe w Estonii, na gminy w Finlandii czy w Norwegii są świadectwem, że nawet najlepsze
zabezpieczenia serwerów nie wystarczą jeśli nie zadba się odpowiednio o dobre praktyki.
Notabene w Finlandii jeden z głośniejszych w i brzemiennych w skutkach cyberataków zaczął się od małej gminy Vellinge (gdzie popełniono szereg prostych błędów) a jego efektem końcowym – na zasadzie kolejnych kostek domina – było ujawnienie niezwykle wrażliwych danych olbrzymiej ilości osób.
Ilość ataków jest na tyle duża i nasila się w takim tempie, że ze strony Ministerstwa Cyfryzacji padają nawet stwierdzenia typu „Samorządy są miękkim podbrzuszem bezpieczeństwa cyfrowego” a celem ataków coraz to częściej może być nawet złośliwe ośmieszanie polskich urzędników wysokiego i niskiego szczebla.
Według danych Ministerstwa Cyfryzacji i w zeszłym roku mieliśmy ponad 111 tysięcy incydentów z tym związanych. Widać wyraźną falę wzrostową,
Tymczasem jak wynika z udzielonych nam odwiedzi w trybie ustawy o dostępie do informacji publicznej – w niektórych gminach problematyka jest prawie ignorowana, a Decydenci uważają, że środki otrzymane z Ministerstwa wyczerpują problematykę związaną z zarządzaniem ryzykiem w gminach – sic !
Szerokie, skuteczne i efektywne działania Ministerstwa kontrastują z niefrasobliwością jaką obserwujemy w Gminach i jaka wynika z udzielanych nam odpowiedzi.
Opisane powyżej przypadki są wierzchołkiem góry lodowej – a incydenty tego typu miały miejsce w setkach innych gmin i wynika to z udzielanych odpowiedzi na nasze wnioski w trybie ustawy o dostępie do informacji publicznej i nasze skargi złożone do Rad Gmin w trybie art 229 KPA
Pomimo zalewu informacji o nieprawidłowościach w JST o jakimi zasypują nas w ostatnim czasie media (patrz: linki – zamieszczone in fine niniejszego pisma) oraz częstych niejasności wynikających z udzielanych nam informacji publicznych (świadczących często o nieracjonalności w wydatkowaniu powierzonych Decydentom środków podatników) – mamy nadzieję, że ewentualne postępowanie zainicjowane niniejszą petycją bedzie prowadzone nie tylko zgodnie z przepisami prawa ale rownież lege artis – czyli poza bezwględnym stosowaniem przepisów prawa również zgodnie z zasadami etyki i uczciwej konkurencji.
Zawsze sugerujemy aby Decydenci – również w przypadku kwot stanowiących mały ułamek granicznej kwoty 130 tys. pln – (uwzględniając oczywiście zapisy wewnętrznych regulaminów) nawet nadmiarowo posiłkowali się dyspozycją art 275 pkt. 2 Ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1710, 1812, 1933, 2185, z 2023 r. poz. 412)
I.§2) Aby zachować pełną jawność i transparentność działań – wnosimy o opublikowanie treści petycji (Sekcja dot. petycji) na stronie internetowej podmiotu rozpatrującego petycję lub urzędu go obsługującego (Adresata) – na podstawie art. 8 ust. 1 ww. Ustawy o petycjach – co jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na publikację wszystkich danych danych naszej osoby prawnej. Chcemy działać w pełni jawnie i transparentnie.
Reasumując – biorąc pod uwagę powyższe wnosimy – jak w osnowie petycji.
Nadawca Pisma: Osoba Prawna: Szulc-Euphenics.com p. Spółka Akcyjna
Prezes Zarządu – A. Szulc
ul. Poligonowa 1
04-051 Warszawa
nr KRS: 0001 007 117 www.szulc-euphenics.com
/Dokument podpisany elektronicznie; Data złożenia podpisu: 11-6-2025 11:21:44/
___