Wydział Spraw Obywatelskich i USC (WSO)
Ryszard Młynarczyk
Kierownik
Pokój nr 5
Angelika Janus-Bodziony
Z-ca kierownika USC
Pokój nr 7
Marzena Krok
Anna Lorek
Stanowisko ds. ewidencji dowodów osobistych
Pokój nr 7
Ewelina Pietrzak
Stanowisko ds. ewidencji działalności gospodarczej i obsługi Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
Pokój nr 4
Ewelina Zygmunt
Stanowisko ds. Sportu i Rekreacji
Pokój nr 4
Alina Machowska
Stanowisko ds. Zarządzania Kryzysowego, Obrony Cywilnej i Spraw Obronnych
Pokój nr 13
Marzena Krok
Anna Lorek
Stanowisko ds. ewidencji ludności i rejestru wyborców
Pokój nr 7
Do zadań i kompetencji Wydziału Spraw Obywatelskich i Urzędu Stanu Cywilnego należą w szczególności sprawy:
- z zakresu ewidencji ludności i dowodów osobistych, a w szczególności:
- nadawanie nr PESEL dla osoby obowiązanej na podstawie innych przepisów do posiadania numeru PESEL,
- prowadzenie dokumentacji ewidencji ludności w oparciu o zgłoszenia meldunkowe, zgorzenia wyjazdu za granicę RP;
- udzielanie informacji o danych osobowych ze zbiorów meldunkowych;
- prowadzenie ewidencji ludności w formie elektronicznego zapisu danych;
- udzielanie informacji adresowych, wydawanie zaświadczeń w oparciu o posiadaną dokumentację ewidencyjno-adresową;
- przygotowywanie projektów decyzji administracyjnych w sprawach zameldowania i wymeldowania;
- wydawanie zaświadczeń z akt ewidencji ludności;
- wydawanie dokumentów stwierdzających tożsamość;
- przyjmowanie pism sądowych i wywieszanie ogłoszeń o ustanowieniu kuratora w ramach prowadzonych spraw;
- prowadzenie spraw z zakresu spisu ludności i mieszkań;
- realizacja zadań związanych z wyborami i referendami, w tym prowadzenie i aktualizacja stałego rejestru wyborców, sporządzanie i aktualizowanie spisu wyborców dla przeprowadzenia wyborów i referendów;
- prowadzenie Rejestru Mieszkańców;
- prowadzenie Rejestru Danych Kontaktowych;
- prowadzenie Rejestru Dowodów Osobistych;
- prowadzenie Rejestru Zastrzeżeń PESEL:
- przyjmowanie zawiadomień organów sądowych prawomocnych wyroków ograniczenia wolności, praw publicznych
- w zakresie działalności gospodarczej, handlu, usług
- prowadzenie rejestru przedsiębiorców i wykonywanie czynności związanych z Centralną Ewidencją i Informacją o Działalności Gospodarczej w tym:
- dokonywanie wpisów do CEiDG;
- zmian we wpisie do ewidencji;
- zawieszeń działalności;
- wznowień działalności;
- wykreśleń przedsiębiorców z CEiDG;
- wykonywanie funkcji kontrolnych wynikających z ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.
- promowanie przedsiębiorczości na terenie Gminy, prowadzenie działalności informacyjnej i oświatowej w tym zakresie, współdziałanie z samorządem gospodarczym;
- realizacja zadań wynikających z jawności ewidencji działalności gospodarczej;
- realizacja zadań wynikających z ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi w zakresie: wydawania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych, kontroli punktów sprzedaży napojów alkoholowych, kształtowania lokalnego rynku alkoholowego;
- ewidencjonowanie działalności gospodarczej;
- wydawanie zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych;
- współpraca z organizacjami pozarządowymi z terenu gminy w tym:
- wspieranie inicjatyw lokalnych podejmowanych przez organizacje pozarządowe,
- organizacja szkoleń i konsultacji,
- przygotowanie i realizacja we współpracy z jednostkami organizacyjnymi gminy i referatów otwartych konkursów ofert na wsparcie zadań publicznych gminy z zakresu pożytku publicznego,
- opracowanie rocznego programu współpracy z organizacjami pozarządowymi,
- ogłaszanie konkursu ofert na realizację zadania publicznego w zakresie wspierania i upowszechniania kultury fizycznej.
- nadzór nad realizacją zadań wynikających z Gminnego Programu Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii,
- współpraca z Gminną Komisją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w ramach realizacji zadań wynikających z Programu,
- współpraca z instytucjami i organizacjami działającymi w sferze profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych oraz przeciwdziałania narkomanii.
- prowadzenie rejestru przedsiębiorców i wykonywanie czynności związanych z Centralną Ewidencją i Informacją o Działalności Gospodarczej w tym:
- w zakresie spraw społecznych
- współdziałanie z publicznymi i niepublicznymi zakładami opieki zdrowotnej przy planowaniu rozwoju sieci placówek służby zdrowia oraz koordynacja programów profilaktyki prozdrowotnej oraz funkcjonowania szkolnej służby zdrowia;
- nadzór nad funkcjonowaniem struktury służby zdrowia w Gminie i podejmowanie działań dla poprawy dostępności do świadczeń medycznych dla mieszkańców;
- współpraca z organizacjami realizującymi zadania w zakresie pomocy społecznej;
- współpraca z Ośrodkiem Pomocy Społecznej w zakresie działań dotyczących zaspokajania potrzeb społecznych mieszkańców Gminy;
- zwalczanie chorób zakaźnych;
- prowadzenie spraw związanych z promocją zdrowia oraz zapobieganie patologiom społecznym, realizacja zadań w zakresie przeciwdziałania narkomanii;
- prowadzenie spraw związanych z działalnością Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych;
- prowadzenie spraw związanych z integracją europejską, w tym bieżące monitorowanie możliwości aplikowania o środki unijne na opracowanie projektów dotyczących realizacji zadań związanych z zakresem działania referatu oraz jednostek pozarządowych;
- koordynowanie spraw wynikających z ustaw o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami
- w zakresie polityki senioralnej
- projektowanie, koordynowanie i udział w realizacji zadań sprzyjających zapewnieniu dobrej jakości życia seniorów;
- obsługa organizacyjno-techniczna Gminnej Rady Seniorów, w tym:
- obsługa organizacyjno-techniczna sesji Gminnej Rady Seniorów,
- prowadzenie dokumentacji pracy Gminnej Rady Seniorów,
- udzielanie radnym pomocy w sprawowaniu mandatu;
- w zakresie obrony cywilnej
- planowanie działalności w zakresie realizacji zadań obrony cywilnej;
- przygotowywanie i kierowanie jednostkami obrony cywilnej;
- przygotowanie i zapewnienie działania elementów systemu wykrywania i alarmowania oraz systemu wczesnego ostrzegania;
- opracowywanie planu obrony cywilnej Gminy oraz nadzór nad opracowaniem planów o.c. instytucji i podmiotów gospodarczych oraz innych jednostek organizacyjnych;
- organizowanie i prowadzenie szkolenia jednostek organizacyjnych o.c., a także szkolenia ludności w zakresie powszechnej samoobrony;
- kierowanie przygotowaniem ewakuacji/ przyjęcia/ ludności oraz koordynowanie tych działań;
- kierowanie i koordynowanie akcjami ratunkowymi;
- ustalanie zadań w zakresie o.c. instytucjom, podmiotom gospodarczym;
- dokonywanie oceny stanu przygotowań o.c. oraz podejmowanie przedsięwzięć zmierzających do pełnej realizacji zadań w tym zakresie;
- planowanie świadczeń osobistych i rzeczowych na rzecz o.c.;
- planowanie i zaopatrywanie w sprzęt i środki oraz zapewnienie warunków przechowywania, konserwacji i eksploatacji ww. sprzętu i środków;
- w zakresie spraw obronnych
- opracowywanie rocznych planów świadczeń osobistych i doraźnych świadczeń rzeczowych;
- opracowywanie planu świadczeń osobistych oraz etatowych i doraźnych świadczeń rzeczowych przewidzianych do wykonania w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny;
- nakładanie świadczeń na rzecz obrony- osobistych i rzeczowych /etatowych i doraźnych/;
- prowadzenie rejestru wykonanych świadczeń;
- zorganizowanie doręczania i doręczanie kart powołania do odbycia ćwiczeń wojskowych w trybie natychmiastowego stawiennictwa oraz do czynnej służby wojskowej w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny;
- prowadzenie spraw reklamowania pracowników Urzędu od obowiązku pełnienia czynnej służby wojskowej w razie ogłoszenia mobilizacji w czasie wojny;
- opracowywanie Planu Operacyjnego Funkcjonowania Gminy w okresie zagrożenia zewnętrznego państwa i wojny;
- opracowywanie Gminnego Planu Osiągania Wyższych Stanów Gotowości do reagowania na sytuacje kryzysowe;
- opracowywanie Regulaminu Organizacyjnego Urzędu na czas zagrożenia bezpieczeństwa państwa i wojny;
- przygotowywanie dokumentacji Stałego Dyżuru Wójta Gminy
- w zakresie spraw wojskowych
- prowadzenie rejestru mężczyzn i kobiet objętych rejestracją w danym roku;
- prowadzenie kwalifikacji wojskowej z terenu Gminy;
- orzekanie o uznawaniu żołnierzy za posiadających na wyłącznym utrzymaniu członków rodziny
- w zakresie bezpieczeństwa i porządku publicznego oraz zarządzania kryzysowego:
- inicjowanie działań na rzecz ładu i porządku publicznego;
- organizacja systemu zarządzania kryzysowego w Gminie i dbałość o właściwe wyposażenie jednostek OSP;
- współpraca z wszystkimi jednostkami OSP, a także Zawodowej Straży Pożarnej w zakresie wynikającym z ustaw i innych przepisów;
- współdziałanie z organami wojskowymi, policji, straży granicznej i innymi jednostkami zajmującymi się ochroną ładu i porządku publicznego;
- organizowanie działań w celu zapobieżenia skutkom klęsk żywiołowych lub ich usunięcia, które wg ustawy o klęskach żywiołowych należą do właściwości Wójta:
- opracowywanie i aktualizacja Gminnego Planu Reagowania Kryzysowego,
- organizowanie pracy Gminnego Zespołu Reagowania Kryzysowego oraz jego obsługa kancelaryjno – biurowa,
- opracowywanie i aktualizacja procedur i programów reagowania w czasie stanu klęski żywiołowej,
- opracowywanie i aktualizacja Planu Operacyjnego Ochrony Gminy Przed Powodzią,
- wyposażenie i utrzymanie gminnego magazynu przeciwpowodziowego;
- prowadzenie spraw z zakresu ustawy o broni i amunicji, w zakresie zatwierdzania regulaminu bezpiecznego funkcjonowania strzelnic.
- koordynowanie funkcjonowania krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego na terenie Gminy, w zakresie ustalonym przez Wojewodę;
- współpraca z podmiotami prowadzącymi akcje ratownicze, poszukiwawcze i humanitarne;
- prowadzenie spraw z zakresu wspierania uchodźców;
- wykonywanie innych zadań zleconych przez Wójta.
- w zakresie sportu i turystyki
- propagowanie, planowanie oraz koordynacja wszystkich form kultury fizycznej, sportu kwalifikowanego, masowego, jak również współdziałanie w rozwoju wychowania fizycznego dzieci i młodzieży w szkołach, koordynowanie, inicjowanie i pomoc w organizowaniu masowych imprez sportowych oraz rozwijanie różnorodnych form rekreacji;
- inicjowanie działań na rzecz rozwoju bazy sportowej i rekreacyjnej na terenie Gminy Chełmiec;
- organizowanie i wspieranie organizacji imprez sportowo – rekreacyjnych o charakterze lokalnym w tym: promujących zdrowy styl życia z wykorzystaniem środków finansowych Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowym,
- prowadzenie działań w zakresie pozyskiwania zewnętrznych środków
- tworzenie warunków do uprawiania sportu i rekreacji dla osób niepełnosprawnych.
- Inicjowanie, współdziałanie i opracowywanie programu imprez sportowych,
- nadzorowanie oraz koordynowanie promocji i rozwoju turystyki na terenie Gminy;
- współpraca z innymi gminami, organizacjami, przedsiębiorcami i instytucjami w zakresie rozwoju i upowszechniania sportu i turystyki;
- współpraca z organizacjami pozarządowymi z terenu gminy
- współdziałanie z właściwymi organami i organizacjami w zakresie zagospodarowania turystycznego terenów rekreacyjno – wypoczynkowych oraz prawidłowej eksploatacji urządzeń turystycznych;
- opracowywanie kalendarza imprez sportowych, turystycznych i rekreacyjnych;
- współdziałanie z organami i stowarzyszeniami w zakresie wychowania fizycznego i zdrowotnego, rehabilitacji, turystyki i pozalekcyjnych zajęć sportowych;
- wydawanie zezwoleń na imprezy masowe;
- nadzór nad funkcjonowaniem obiektów sportowych;
- pozyskiwanie środków pozabudżetowych na realizację zadań i projektów związanych z rozwojem sportu i turystyki;
- Koordynacja systemu międzyszkolnej rywalizacji sportowej zgodnie z całorocznym kalendarzem rozgrywek we współpracy ze Szkolnym Związkiem Sportowym;
- Opracowywanie rocznego kalendarza wydarzeń sportowych;
- Realizacja programów sportowych;
- Wydatkowanie i rozliczanie środków finansowych dla klubów sportowych z terenu gminy Chełmiec w ramach istniejącej potrzeby;
- Zabezpieczenie właściwej eksploatacji obiektów sportowo – rekreacyjnych.
- w zakresie koordynacji współpracy z sołectwami
- przygotowywanie uchwał w sprawie statutów jednostek pomocniczych (sołectw) i wyposażania ich w majątek,
- bieżąca współpraca i nadzór nad działalnością statutową sołectw w Gminie,
- nadzór i kontrola działalności organów jednostki pomocniczej.
- organizowanie co najmniej raz w roku spotkań z sołtysami.
- przygotowywanie projektów uchwał w sprawie diet sołtysów i dyspozycji w tym zakresie.
- prowadzenie spraw finansowych, rozliczanie środków budżetowych przeznaczonych na działalność kulturalną i sportową sołectw.
- rozliczanie należności za media w ramach utrzymania świetlic wiejskich.
- planowanie, nadzór i koordynacja zadań realizowanych w ramach środków Funduszy Sołeckich.
- wykonywanie czynności związanych z przygotowaniem i przeprowadzaniem wyborów sołtysów i członków rad sołeckich.
- przyjmowanie wniosków na zadania realizowane z Funduszu Sołeckiego, sprawdzanie ich poprawności i zgodności z przepisami i wewnętrznymi uregulowaniami;
- kontrolowanie ponoszonych na rzecz sołectwa wydatków pod względem ich zgodności z planami finansowymi, rzeczowym zakresem merytorycznym i innymi przepisami;
- prowadzenie sprawozdawczości z realizacji Funduszu Sołeckiego;
- zatwierdzanie i opisywanie pod względem merytorycznym faktur wynikających z zakresu obowiązków;
- prowadzenie ewidencji ilościowej i wartościowej środków trwałych nabytych w ramach Funduszu Sołeckiego, oddzielnie dla każdego sołectwa;
- przekazywanie dokumentem „OT” do Wydziału Finansowo-Księgowego, zakupionego wyposażenia i urządzeń w ramach Funduszu Sołeckiego.
- udział w procedurach odbiorowych zleconych zadań z Funduszu Sołeckiego.
- współpraca z wydziałami i samodzielnymi stanowiskami pracy w Urzędzie oraz jednostki organizacyjnymi w zakresie przygotowania planów finansowych i rozliczeń Funduszu Sołeckiego;
- organizowanie szkoleń dla sołtysów z zakresu gospodarowania funduszem sołeckim w przypadku wystąpienia takiej potrzeby, zgodnie z obowiązującymi przepisami;
- organizacja i udział w zebraniach sołeckich oraz przygotowywanie niezbędnych materiałów merytorycznych z zakresu Funduszu Sołeckiego;
- udział w sporządzaniu sprawozdań z wykonania budżetu na dany rok obejmujący dochody i wydatki na utrzymanie i funkcjonowanie Urzędu w zakresie działań wydziału WFK
- W ramach Wydziału zadania ustawowe wypełnia Urząd Stanu Cywilnego, do którego należy załatwianie spraw wynikających z przepisów prawa o aktach stanu cywilnego, kodeksu rodzinnego i opiekuńczego, kodeksu cywilnego oraz przepisów szczególnych, a w szczególności:
- rejestracja aktów stanu cywilnego, urodzeń, małżeństw oraz zgonów i innych zdarzeń mających wpływ na stan cywilny osób;
- występowanie o nadanie numeru PESEL w związku ze sporządzaniem aktu urodzenia dla osób urodzonych w Polsce;
- nadanie numeru PESEL w przypadku sprostowania daty urodzenia lub zmiany płci;
- aktualizacja w rejestrze PESEL o zdarzeniach z zakresu rejestracji stanu cywilnego;
- administracyjna zmiana imion i nazwisk;
- sporządzanie aktów stanu cywilnego i prowadzenie ksiąg stanu cywilnego;
- przechowywanie ksiąg stanu cywilnego oraz akt zbiorowych do tych ksiąg;
- uzupełnianie aktów stanu cywilnego zgromadzonych w tych księgach;
- wydawanie odpisów skróconych i zupełnych z posiadanych ksiąg aktów stanu cywilnego;
- przyjmowanie oświadczeń w sprawach wynikających z ustawy Prawo o aktach stanu cywilnego, kodeksu rodzinnego i opiekuńczego;
- wydawanie zaświadczeń o zdolności prawnej do zawarcia związku małżeńskiego przez obywatela polskiego za granicą;
- wydawanie zezwoleń za zawarcie związku małżeńskiego poza stałym miejscem zamieszkania;
- załatwianie innych spraw wynikających z ustawy o aktach stanu cywilnego;
- organizowanie jubileuszy pożycia małżeńskiego; 100-lecia urodzin, w tym przygotowywanie wniosków o przyznanie okolicznościowych odznaczeń;
- załatwianie korespondencji konsularnych wg właściwości;
- współpraca z parafiami w zakresie realizacji ustawy konkordatowej;
- realizacja zadań wynikających z ustawy o zmianie imion i nazwisk;
- przechowywanie ksiąg stanu cywilnego i ich zabezpieczanie;
- prowadzenie archiwum akt stanu cywilnego i współpraca z Archiwum Narodowym;
- przechowywanie i konserwacja ksiąg stanu cywilnego oraz akt zbiorowych.