<b>„Ścieżka drogowych nadziei” – czas na realizację!</b>

Wiadomości
...

Nawiązując do artykułu zamieszczonego w piątkowym wydaniu Gazety Krakowskiej z dnia 18.02.2011 pt. „Ścieżka drogowych nadziei” autorstwa pani Iwony Kamieńskiej informuje się, że pomysł budowy drogi, roboczo nazwany Marcinkowice – Kurów, który docelowo miałby stać się objazdem miasta Nowego Sącza, zatłoczonego mostu heleńskiego oraz wąskiego i niebezpiecznego mostu w Kurowie w stronę Krakowa, przestał być już tylko hasłem i przeradza się w czyn. Na najbliższej sesji Rady Gminy w Chełmcu przedstawiony zostanie do zaakceptowania przez radnych przesunięcie środków budżetowych na realizację koncepcji projektu. Na dzień dzisiejszy wysłane są już trzy zapytania ofertowe do pracowni projektowych: Klotoida w Krakowie, Mosty Katowice oraz Jacka Koszkula z Nowego Sącza. Po przesunięciu środków budżetowych przez Radę Gminy oraz po wyłonieniu najtańszej oferty na realizację koncepcji projektowej Wójt niezwłocznie podpisze umowę z wybraną pracownią projektową. W dniu 25.01. br. doręczono do Starostwa Powiatowego w Nowym Sączu propozycję Wójta skierowaną do Starosty o partycypację Starostwa w kosztach projektu oraz budowy przedmiotowej drogi. Do dnia dzisiejszego nie ma odpowiedzi ze strony Starostwa odnoszących się do pomysłu, pomimo pozytywnych wypowiedzi (tylko i wyłącznie w prasie). Wójt wolałby aby planowana droga wybudowana była w porozumieniu ze Starostwem i miała status drogi powiatowej, a może nawet wojewódzkiej, jednakże jeśli nie będzie odpowiedniego zainteresowania ze strony innych Urzędów, Gmina Chełmiec samodzielnie przystąpi do projektowania i realizacji inwestycji drogowej. Dzięki odpowiedniemu przebiegowi trasy koszty budowy będą znacznie niższe niż wskazane w przytaczanym artykule przez redaktor Kamieńską. Zawarte bowiem w artykule słowa: „Wójt Stawiarski w piśmie do Starostwa zadeklarował, że da 10 milionów złotych…” odnoszą się do ogólnej deklaracji przedstawionej m.in. do wiadomości GDDKiA oraz Urzędu Marszałkowskiego w Krakowie jeszcze w 2009 roku, a odnoszącym się do chęci udziału gminy Chełmiec w budowie połączenia tzw. obwodnicy północnej Nowego Sącza z Kurowem wykonanego w standardzie drogi krajowej. Wójt nie widząc jednakże szans na szybkie zrealizowanie tego projektu, przedstawił nową koncepcję, która jest znacznie bardziej realna a przez to dużo szybsza w realizacji od poprzedniej. Aktualnie koncepcja budowy zakłada wykonanie około 3 kilometrów drogi w standardzie drogi gminnej (lub powiatowej jeśli Starostwo wykaże jakąkolwiek chęć w realizacji projektu wspólnie z gminą Chełmiec). Ponadto droga, o której Wójt informował Starostę w piśmie z 25.01.2011 r. byłaby znacznie tańsza niż wspominane połączenie z obwodnicą północną, a kwota za jej realizację mogłaby się zamkną w kilku milionach złotych. Jeśli Starosta nie wykaże chęci wspólnej realizacji tego - jakże ważnego dla regionu projektu, Gmina Chełmiec samodzielnie, za własne środki budżetowe wykona projekt i wybuduje drogę. Warto dodać, że Gmina Chełmiec jest w posiadaniu materiału skalnego z należącej do niej Kopalni Surowców Skalnych Klęczany, nadającego się świetnie na podbudowę do dróg takiego rodzaju. Niestety Urząd Gminy w Chełmcu niestety nie posiada projektu technicznego, jak wspomina pani redaktor w artykule, wykonanego „dziesięć lat temu, za rządów Wójta Chełmca Zbigniewa (nie Zygmunta szanowna Pani redaktor) Piekarskiego”, nawet pracownicy którzy zatrudnieni są w Urzędzie Gminy od przeszło 10 lat nie słyszeli ani nie wiedzą nic nt. takiej koncepcji. Stąd też koncepcja oraz projekt wykonane zostaną teraz, biorąc pod uwagę aktualne uwarunkowania.

Poniżej zamieszczamy jedną z propozycji do koncepcji przebiegu planowanej drogi, stworzoną przez geodetkę gminną Agnieszkę Machowską, dla celów poglądowych.

W artykule Gazety Krakowskiej po raz wtóry – z uporem maniaka – podawana jest informacja, cyt.: „Po tym jak samowolnie zbudował objazd zniszczonej przez osuwisko drogi z Nowego Sącza do Gródka…”. W związku z tym (szczególnie komunikat ten kierujemy do dziennikarzy Gazet Krakowskiej) informuję, że droga została zniszczona w wyniku szkód powodziowych, na oberwanej drodze istniało bezpośrednie zagrożenie. Pod względem prawnym istnieją obecnie regulacje prawne pozwalające na specjalny tryb odbudowy zniszczonych obiektów w tym samym miejscu i o tych samych gabarytach. Takie możliwości wynikają z ustawy z dnia 6 sierpnia 2010 r. o szczególnych zasadach odbudowy, remontów i rozbiórek obiektów budowlanych zniszczonych w wyniku działania żywiołu oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. 2010 r. Nr 149, poz. 996). Dodać należy, że Prezes Rady Ministrów na podstawie danych przekazywanych przez właściwych wojewodów, uwzględniając rodzaj żywiołu oraz jego skutki, określił gminy oraz miejscowości, w których stosuje się szczególne zasady odbudowy, remontów i rozbiórek obiektów budowlanych, a także szczególne zasady zagospodarowania terenów i tryb nabywania nieruchomości, w związku z osunięciem ziemi (rozporządzenie z 16 listopada 2009 r. – Dz. U. z 2009/2010 r. Nr 193 poz. 1493 z późn. zm, tj. Dz.U.2010.92.597, Dz.U.2010.99.636, Dz.U.2010.132.890, Dz.U.2010.144.969, Dz.U.2010.212.1389). Ponadto MSWiA przygotowało listę gmin, poszkodowanych przez powódź, w których są stosowane uproszczone procedury administracyjne dotyczące odbudowy, remontów i rozbiórek budynków. Do zaktualizowanego w kwietniu 2010 roku wykazu 453 gmin, na obszarach których wystąpiły szkody będące następstwem zdarzeń o charakterze klęsk żywiołowych mających miejsce w 2008 r., w 2009 r. i w styczniu 2010, dołączyły 584 gminy poszkodowane przez ostatnią powódź w tym również gmina Chełmiec jedna z najbardziej poszkodowanych podczas powodzi maj-czerwiec 2010.

A.B.

Planowany przebieg nowej drogi

System dróg publicznych na terenie gminy Chełmiec

Artykuł z Gazety Krakowskiej

Pliki Cookies

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.

Zaakceptuj i kontynuuj

Chcesz wiedzieć więcej? Zobacz: Polityka prywatności
Polityka Cookies