![...]( https://chelmiec.pl/media/cache/news_foto/uploads/news_ikon/463/odpowiedz-na-pismo-gddia-w-sprawie-przedluzenia-obwodnicy-zachodniej-z-chelmca-w-kierunku-kurowa.jpg
)
W dniu 19 października 2009 roku do Urzędu Gminy Chełmiec wpłynęło pismo GDDiA Oddział Kraków z odpowiedzią na propozycje Wójta Gminy Chełmiec w sprawie przedłużenia obwodnicy zachodniej do Kurowa. W piśmie tym GDDiA informuje, iż realizacja proponowanego przełożenia drogi krajowej nr 75 Brzesko - Nowy Sącz na odcinku od mostu w Kurowie do planowanej obwodnicy północnej Nowego Sącza byłaby skrajnie trudna. Zdaniem Z-cy Dyrektora Oddziału GDDiA w Krakowie koszty realizacji inwestycji nie byłby uzasadnione zyskami społecznymi osiągniętymi po wybudowaniu drogi co skutkowałoby brakiem możliwości pozyskania środków finansowych na realizację zadania.
W odpowiedzi Wójt Gminy Chełmiec wystosował pismo w którym neguje przytoczone przez GDDiA argumenty. Treść pisma przedstawiamy poniżej:
Chełmiec 30 października 2009 rok
Jacek Gryga
Dyrektor Oddziału
Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i
Autostrad w Krakowie
ul. Mogilska 25
31-542 Kraków
Dotyczy: odpowiedzi na pismo z dnia 14 października 2009 roku znak GDDKiA O/KR/P-1ho/072/114/10022/2009/19815 w sprawie Zachodniej Obwodnicy Nowego Sącza
Szanowny Panie Dyrektorze,
W nawiązaniu do Naszego wystąpienia z dnia 29.09.2009 roku znak: SG.0114-58/09 w sprawie Zachodniej obwodnicy Nowego Sącza oraz Państwa odpowiedzi z dnia 14.10.2009 roku ( data wpływu do tut. urzędu 19.10.2009 roku) znak: GDDKiA O/KR/P-1ho/072/114/10022/2009/19815, niniejszym pragnę wyjaśnić i poinformować o faktach, które być może wpłyną na zmianę stanowiska z Państwa strony.
Na terenie tut. Gminy już od okresu przedwojennego planowana była budowa drogi - w ciągu drogi z Krakowa do Krynicy oraz całej doliny rzeki Dunajec tj. miejscowości Szczawnica, Krościenko, Piwniczna z przejściem granicznym w Leluchowie i Mniszku na Słowację – o długości około 3,0 km (na terenie Gminy Chełmiec), z czego odcinek około 500 m wymaga budowy od podstaw, natomiast pozostała część jest już aktualnie możliwa do przejazdu i nie wymaga dużych nakładów finansowych.
Działania wojenne przerwały wstępne prace przy budowie w/w drogi.
Zgodnie z materiałami planistycznymi będącymi w posiadaniu tut. urzędu, rezerwa terenu pod planowaną obwodnicę jest sukcesywnie utrzymywana od lat osiemdziesiątych.
W roku 1995 trasa została zmodyfikowana przez ówczesne służby Wojewody Nowosądeckiego (ówczesne Wojewódzkie Biuro Planowania Przestrzennego w Nowym Sączu). Jej aktualny przebieg (na odcinku wsi Marcinkowice, Rdziostów , załącznik : wypis i wyrys z planu) jest zgodny z aktualnie obowiązującym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego Gminy Chełmiec – zatwierdzonym uchwałą Rady Gminy Chełmiec Nr IX(61)2003 z 2003 roku – po wcześniejszym uzgodnieniu z Generalna Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad – Oddział Południowo – Wschodni w Krakowie, Zarządem Dróg Wojewódzkich w Krakowie oraz Miastem Nowy Sącz. Także w sąsiedniej Gminie Łososia Dolna w/w obwodnica posiada rezerwy terenu.
Rezerwy terenowe w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego pozostawiono w ścisłym powiązaniu z opracowanym w roku 2001 przez Biuro Rozwoju Krakowa S.A „STUDIUM WYKONALNOŚCI obwodnicy Starego Sącza jako połączenia drogi krajowej nr 87 z droga powiatową Chełmiec – Gołkowice oraz obwodnicy Nowego i Starego Sącza lewym brzegiem Dunajca od mostu w ciągu drogi krajowej nr 75 w miejscowości Kurów przez Chełmiec, Podegrodzie do skrzyżowania z drogą wojewódzką nr 969 w Gołkowicach”. Studium to – szeroko konsultowane z samorządami lokalnymi oraz Zakładem Infrastruktury Kolejowej Nowy Sącz, Zarządem Gospodarki Wodnej w Krakowie i Nowym Sączu, Małopolskim Zarządem Melioracji i Urządzeń Wodnych w Krakowie, Małopolskim Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków w Krakowie, Generalną Dyrekcją Dróg Publicznych – Oddział Południowo – Wschodni, Wydziałem Ochrony Środowiska Małopolskiego Urzędu Wojewódzkiego - uzyskało zdecydowaną akceptację i przychylność tych samorządów, instytucji oraz społeczności lokalnej. Planowana budowa zachodniego obejścia miasta Nowy Sącz jest już bardzo długo oczekiwana przez mieszkańców tut. Gminy. W przeciwieństwie do innych planowanych w tym rejonie obwodnic jest w pełni akceptowana przez społeczność tut. Gminy. Inwestycja ta jest postrzega przez społeczność lokalną jako przysłowiowe „ okno na świat” na rozwój tych terenów pod kątem ekonomicznym i finansowym.
Także protokół z Rady Technicznej n.t Studium uwarunkowań Obejścia Starego i Nowego Sącza w dniu 28.09.2001 roku potwierdza tą tezę. Można w nim wyczytać, iż „z przedstawionej analizy efektywności ekonomicznej wynika, że wskaźnik IRR=31,91% dla obejścia Nowego Sącza i IRR+ 28,14% dla obejścia Starego Sącza, co jest potwierdzeniem słuszności przygotowań inwestycyjnych omawianego przedsięwzięcia”. Potwierdzeniem tej tezy jest także zapis w studium wykonalności w części ogólnej z częścią kosztową, porównaniem wariantów i opiniami - część 8 – Efektywność ekonomiczna str. 6 „W tymczasowej Instrukcji Oceny Efektywności Przedsięwzięć Drogowych i Mostowych opracowanej przez Instytut Badawczy Dróg i Mostów określono graniczną minimalną wewnętrzna stopę zwrotu IRR równą 12%. Oznacza to, że inwestycje, dla których IRR>12% są ekonomicznie opłacalne”.
Nie sposób w tym miejscu zgodzić się z Pana poglądem zawartym w omawianym piśmie, iż inwestycja jest nie opłacalna i nie uzasadniona zyskami społecznymi osiągniętymi po wybudowaniu drogi. O ile nam wiadomo, nikt później (tj po roku 2001 ) nie wykonywał innych prac analitycznych i studialnych dla tego rozwiązania i trudno jest aktualnie mówić o braku ekonomicznym planowanej inwestycji.
W kwestii dotyczącej lokalizacji (wpływu) planowanej inwestycji na obszar NATURA 2000 pragnę Pana poinformować, iż teren ten nie jest jeszcze - w dosłownym słowa tego znaczeniu - objęty obszarem NATURA 2000 a jedynie znajduje się częściowo na obszarze wpisanym na tzw. „Shadow List” proponowanej przez organizacje pozarządowe Kd pltmp 258 Środkowy Dunajec. Na dzień dzisiejszy, zgodnie z informacją zawartą na stronie internetowej Ministerstwa Środowiska planowane utworzenie obszaru spotkało się z zdecydowanym sprzeciwem samorządów lokalnych. Pragnę w tym miejscu poinformować , iż to wcale nie przekreśla ewentualnych inwestycji w tym terenie pod warunkiem zachowania odpowiednich warunków przy projektowaniu i realizacji. Na naszym terenie już dwie inwestycje uzyskały pozytywne opinie w tym zakresie między innymi elektrownia wodna wraz z infrastruktura towarzyszącą w miejscowości Świniarsko.
Odnośnie informacji zawartych w Pana piśmie i informujących o ewentualnych zagrożeniach związanych z osuwaniem się mas ziemnych, nie mają one moim zdaniem odzwierciedlenia w materiałach będących w posiadaniu tut. urzędu oraz zasobach geologicznych. Nie można wykluczyć ewentualnych trudności wynikających z geologii terenu ( w praktyce niejednokrotnie spotyka się sytuacje, iż tam gdzie są wyznaczone tereny do osuwania takie zjawiska nie występują, a w innym miejscu gdzie nikt nigdy takich terenów nie wskazał po powodziach w 1997 i 2001 roku uaktywniła się erozja gruntów), ale tak naprawdę w materiałach studialnych oraz będących w zasobach geologicznych sygnalizuje się tylko potencjalne zagrożenie a nie twierdzi, iż takie osuwisko występuje. Tak naprawdę to do dnia dzisiejszego nie przeprowadzono w tym rejonie szczegółowych badań geologicznych, a co za tym idzie, nie można jednoznacznie stwierdzić o występowaniu w tym rejonie takich zagrożeń .
Wyjaśnienia także wymaga kwestia ”wyburzenia kilku gospodarstw”. Analizując przebieg planowanej obwodnicy trudno dostrzec taki problem. Być może propozycja przeprowadzenia kolejnej wizji lokalnej w terenie pozwoliłaby na rozwianie wątpliwości w tym zakresie. Pragnę poinformować, iż takie wizje między innymi z przedstawicielami ministerstwa, Posłami na Sejm RP pozwoliły w przeszłości na rozwianie wielu wątpliwości oraz przekonały w/w do słuszności realizacji tegoż przedsięwzięcia. Myślę, że wizja lokalna w terenie także z Pana obecnością potwierdziła by słuszność naszego wniosku i przekonała co do słuszność realizacji tej tak oczekiwanej w regionie inwestycji.
Reasumując powyższe jeszcze raz proszę o ewentualną ponowną analizę planowanego przedsięwzięcia mając na względzie moje powyższe wyjaśnienia oraz to, iż :
- planowana obwodnica nie jest tylko inwestycją lokalną ale pozwoli także na rozwiązanie problemu transportu tranzytowego z ominięciem już tak bardzo zatłoczonego miasta Nowy Sącz, a jej planowane przeprawy mostowe przez rzekę Dunajec w rejonie dzielnicy Nowego Sącza tzw. „ Zabełcza” i miejscowości Wielopole rozwiązałyby problemy komunikacyjne jedynego ( także w perspektywie najbliższych lat) w Nowym Sączu mostu w dzielnicy „Helena” , położonego w ciągu drugiej strategicznej dla tego regionu drogi krajowej Nr 28 Wadowice – Nowy Sącz – Medyka,
- planowana obwodnica położona jest w terenie bardzo mocno zurbanizowanym, gdzie zlokalizowanych jest wiele zakładów produkcyjnych oraz Kopalnia Skalnych Surowców Drogowych Klęczany – co także jest bardzo istotnym argumentem pozwalającym na przyspieszenie rozwoju tego terenu. W konsekwencji dałoby to możliwość stworzenia dodatkowych miejsc pracy w rejonie o tak bardzo dużym bezrobociu oraz pozyskania surowców na budowę przedmiotowej inwestycji bez dodatkowych ( niejednokrotnie bardzo wysokich) kosztów transportu,
- nie sposób w tym miejscu także wspomnieć o kwestii związanej z własnością do gruntu. Zdecydowana część planowanej obwodnicy zlokalizowana jest na gruntach skarbu państwa, a lokalizacja na gruntach prywatnych spotkała się z bardzo dużą przychylnością, co w konsekwencji prowadzi do zdecydowanego obniżenia skutków finansowych inwestycji oraz nie przysporzy w trakcie przygotowania inwestycji oraz jej realizacji niezadowolenia i sprzeciwów społecznych.
Jeszcze raz zwracam się z prośbą o ponowne przeanalizowanie mojej propozycji współfinansowania budowy obwodnicy Zachodniej Nowego Sącza na odcinku Kurów - Chełmiec i włączenia z projektowaną obwodnicą Północną Nowego Sącza. Jednocześnie deklaruję wszelką możliwą pomoc w realizacji jakże ważnej dla regionu sądecczyzny inwestycji. Jak już wspomniałem w treści niniejszego pisma wizja lokalna w terenie także z Pana obecnością potwierdziłaby słuszność naszego wniosku i przekonała Pana co do zasadności realizacji tej tak oczekiwanej w regionie inwestycji.
Z wyrazami szacunku
Bernard Stawiarski
Wójt Gminy Chełmiec